Sistem utama [ 1] pada asalnya dibezakan daripada pertukaran cawangan swasta ( PBX) kerana ia membolehkan pengguna stesen untuk mengawal panggilan secara langsung , secara manual , dengan menggunakan butang talian menyala , manakala pertukaran cawangan swasta beroperasi dengan cara yang sama kepada orang ramai sistem telefon, dalam bahawa panggilan telah dihantar ke destinasi yang betul dengan yang didail atau dihidupkan oleh pengendali . Teknologi , pertukaran cawangan swasta berkongsi keturunan dengan sistem telefon pejabat pusat, dan dalam sistem yang lebih besar atau lebih kompleks , boleh menyaingi sistem pejabat pusat keupayaan dan ciri-ciri.
kandungan
1 sistem Key
1.1 dikongsi-kawalan sistem utama Elektromekanikal
1.2 sistem berkongsi kawalan elektronik
2 sistem keyphone Hibrid
3 pertukaran cawangan swasta
3.1 Sejarah
3.2 Komponen Sistem
3.3 Trend semasa
3.4 Rumah dan penggunaan perniagaan kecil
3.5 fungsi PBX
3.6 standard Muka
3.7 sistem PBX Hosted
4 PBX Hosted Pembekal
4.1 PBX Telefon
4.2 IP-PBX
5 Lihat juga
6 Rujukan
7 Pautan luar
Sistem Utama
Utama adalah istilah Sistem Bell seni untuk pensuisan sistem pelanggan-dikawal [2] seperti garis-butang pada telefon yang berkaitan dengan sistem tersebut.
Sistem utama terutamanya ditakrifkan oleh butang pemilihan talian masing-masing bagi setiap talian telefon, ciri yang dikongsi bersama dengan sistem hibrid. Pemasangan baru benar sistem "kunci" telah menjadi kurang biasa, kerana sistem hibrid dan pertukaran cawangan swasta saiz setanding kini mempunyai kos yang sama dan fungsi yang lebih besar.
Sistem utama boleh dibina menggunakan tiga seni bina utama: berkongsi-kawalan elektromekanik, berkongsi kawalan elektronik, atau keysets bebas.
Elektromekanikal Berkongsi Kawalan Sistem Utama
Sebelum kedatangan litar bersepadu berskala besar, sistem utama telah biasanya terdiri daripada komponen elektromekanik ( relay ) seperti juga sistem pensuisan telefon yang lebih besar.
Sistem dipasarkan di Amerika Utara sebagai 1A , 6A , 1A1 dan Sistem Utama 1A2 [ 3] [ 4] adalah biasa dan dijual untuk beberapa dekad. Keluarga 1A Barat Electric Company ( WECo ) unit telefon kekunci ( KTUs ) telah diperkenalkan pada tahun 1930-an -an dan masih digunakan untuk tahun 1950-an . Peralatan 1A adalah primitif dan diperlukan sekurang-kurangnya dua KTUs setiap baris , satu untuk garis penamatan dan satu untuk stesen (alat telefon) penamatan. Suratcara telefon biasa digunakan oleh sistem 1A adalah WECo 300 -siri telefon. Diperkenalkan pada tahun 1953, sistem utama 1A1 dipermudahkan pendawaian dengan KTU tunggal untuk kedua-dua talian dan stesen penamatan, dan meningkatkan ciri-ciri yang ada. Oleh kerana sistem 1A1 menjadi perkara biasa , keperluan untuk ciri-ciri interkom berkembang. Yang interkom asal KTUs , WECo Model 207, telah berwayar untuk pautan bercakap tunggal, iaitu, satu perbualan di interkom pada satu masa. Yang WECo 6A sistem interkom dail disediakan dua link bercakap dan sering dipasang sebagai interkom dail dalam 1A1 1A2 atau sistem kunci . Sistem 6A adalah kompleks, menyusahkan dan mahal, dan tidak pernah menjadi popular. Kemunculan 1A2 teknologi dalam 1964 dipermudahkan sistem kunci ditubuhkan dan penyelenggaraan. Ini terus digunakan sepanjang 1980-an , apabila kedatangan sistem kunci elektronik dengan pemasangan mereka lebih mudah dan ciri-ciri yang lebih besar menandakan berakhirnya sistem utama elektromekanik.
Dua sistem utama yang kurang dikenali telah digunakan di lapangan terbang untuk komunikasi kawalan trafik udara, 102 dan 302 sistem utama. Ini telah direka unik untuk komunikasi antara menara kawalan trafik udara dan kawalan pendekatan radar ( RAPCON ) atau kawalan tanah pendekatan ( GCA ) , dan termasuk sambungan talian radio.
Automatik Electric Company juga menghasilkan keluarga peralatan telefon utama , ada yang serasi dengan Western peralatan elektrik , tetapi ia tidak mendapat penggunaan meluas yang dinikmati oleh Barat peralatan elektrik .Sistem dikongsi - kawalan elektronik
Dengan kedatangan LSI IC, seni bina yang sama boleh dilaksanakan lebih kurang mahal daripada yang mungkin menggunakan geganti. Di samping itu, ia adalah mustahil untuk menghapuskan kabel banyak -wayar dan menggantikannya dengan kabel yang lebih mudah sama dengan (atau sama dengan ) yang digunakan oleh sistem bukan utama. Sistem dikongsi - kawalan elektronik dengan cepat untuk membawa sistem telefon hibrid moden ini, dan ciri-ciri PBX dan sistem kunci dengan cepat bergabung. Salah satu daripada sistem itu yang paling diiktiraf adalah AT & T Merlin.
Selain itu , sistem ini lebih moden dibenarkan pelbagai set ciri-ciri termasuk :
Menjawab fungsi mesin
Pengawasan terpencil di seluruh sistem
Perakaunan panggilan automatik
Dail cepat
ID Pemanggil
Batasan stesen khusus (seperti akses jarak jauh atau tidak kelui )
Pemilihan isyarat bunyi
Ciri-ciri boleh ditambah atau diubahsuai hanya menggunakan perisian , yang membolehkan mudah penyesuaian sistem ini. Stesen-stesen lebih mudah untuk mengekalkan daripada sistem elektromekanik utama sebelum ini, kerana ia digunakan LED yang cekap dan bukannya mentol lampu pijar untuk status garis petunjuk.
LSI juga dibenarkan sistem yang lebih kecil untuk mengedarkan kawalan ( dan ciri-ciri ) ke dalam set telefon individu yang tidak memerlukan apa-apa unit kawalan dikongsi tunggal. Secara amnya , sistem ini digunakan dengan agak beberapa set telefon dan ia sering lebih sukar untuk menyimpan set ciri ( seperti nombor dail cepat ) dalam synchrony antara pelbagai set.

Sistem Keyphone Hibrid
nto abad ke-21, perbezaan di antara sistem utama dan PBX telah menjadi semakin mengelirukan. Awal sistem utama elektronik yang digunakan telefon bimbit khusus yang dipaparkan dan dibenarkan akses ke semua talian PSTN yang berkaitan dan stesen.
Sistem utama moden kini menyokong SIP , ISDN , telefon bimbit analog ( sebagai tambahan kepada telefon bimbit milik sendiri - biasanya digital ) dan juga rakit ciri-ciri lebih tradisional yang terdapat pada sistem PBX yang lebih besar. Sokongan mereka untuk kedua-dua analog dan isyarat digital, dan beberapa fungsi PBX menimbulkan " Hibrid " jawatan . [5 ]

Sistem utama moden biasanya digital sepenuhnya (walaupun varian analog berterusan ) dan beberapa sistem memeluk VOIP. Sesungguhnya, sistem utama kini boleh dianggap telah meninggalkan akar merendah diri mereka dan menjadi PBXes kecil. Berkesan , aspek-aspek yang membezakan PBX dari sistem utama hibrid adalah jumlah , skop dan kerumitan ciri-ciri dan kemudahan yang ditawarkan.
Sistem hibrid adalah alat yang biasa dalam industri perkhidmatan kewangan yang digunakan di atas lantai perdagangan. Ini maju sistem utama hibrid umumnya hanya memerlukan dilampirkan PBX untuk berinteraksi dengan kakitangan bilik belakang dan mel suara . Sistem ini biasanya telah unit akhir hadapan mereka dirujuk sebagai menara dan adalah penting untuk persembahan mereka litar berteriak -n- berteriak . Jeritan Pelbagai dibentangkan kepada pengguna berbilang lebih penceramah multipleks ke pelbagai lokasi .
Satu pertukaran cawangan swasta ( PBX) adalah pertukaran telefon yang menghidangkan perniagaan tertentu atau pejabat , bertentangan kepada yang pembawa biasa atau telefon syarikat beroperasi untuk banyak perniagaan atau untuk orang ramai . PBX juga dirujuk sebagai:

PBX membuat sambungan antara telefon dalaman peribadi organisasi biasanya perniagaan dan juga menghubungkan mereka kepada orang ramai dihidupkan rangkaian telefon ( PSTN ) melalui perjalanan jauh. Kerana mereka menggabungkan telefon, mesin faks , modem, dan banyak lagi, "lanjutan " istilah umum digunakan untuk merujuk kepada mana-mana titik akhir di cawangan.
PBX dibezakan daripada " sistem utama " dalam bahawa pengguna sistem kunci secara manual memilih talian keluar mereka sendiri, manakala PBX memilih talian yang keluar secara automatik. Sistem hibrid menggabungkan ciri-ciri kedua-duanya.
Pada mulanya , kelebihan utama PBX adalah penjimatan kos panggilan telefon dalaman: mengendalikan litar pensuisan caj dikurangkan tempatan untuk perkhidmatan telefon tempatan. Sebagai PBX mendapatkan populariti , mereka mula menawarkan perkhidmatan yang tidak terdapat dalam rangkaian pengendali, seperti kumpulan-kumpulan memburu , panggilan, dan dail lanjutan. Pada tahun 1960 PBX simulasi dikenali sebagai Centrex disediakan ciri serupa pertukaran telefon pusat.
Dua perkembangan yang penting semasa tahun 1990-an membawa kepada jenis baru sistem PBX. Satu adalah pertumbuhan besar rangkaian data dan peningkatan pemahaman orang ramai pensuisan paket. Paket Syarikat diperlukan rangkaian suis untuk data , jadi menggunakan mereka untuk panggilan telefon telah menarik, dan adanya Internet sebagai sistem penyampaian global dibuat paket dihidupkan komunikasi lebih menarik. Faktor-faktor ini membawa kepada pembangunan VoIP PBX. ( Secara teknikal, tiada apa-apa yang " ditukar " lagi, tetapi PBX singkatan difahami begitu meluas bahawa ia kekal digunakan. )
Trend lain adalah idea memberi tumpuan kepada kecekapan teras. Perkhidmatan PBX sentiasa sukar untuk menguruskan syarikat-syarikat yang lebih kecil , dan banyak syarikat menyedari bahawa mengendalikan telefoni mereka sendiri tidak kecekapan teras mereka. Pertimbangan ini menimbulkan konsep PBX menjadi tuan rumah . Dalam persediaan yang dianjurkan , PBX terletak di dan diuruskan oleh pembekal perkhidmatan telefon, dan ciri-ciri dan panggilan dihantar melalui Internet. Pelanggan hanya mendaftar untuk perkhidmatan, daripada pembelian dan mengekalkan perkakasan yang mahal. Ini asasnya membuang cawangan dari premis swasta , bergerak ke lokasi pusat.
Sejarah
PBX jangka pertama kali digunakan apabila pengendali papan suis berlari papan suis syarikat dengan tangan. Sebagai automatik elektromekanik dan kemudian sistem pensuisan elektronik secara beransur-ansur mula menggantikan sistem manual , PABX terma (pertukaran cawangan automatik swasta) dan PMBX (pertukaran cawangan swasta manual ) telah digunakan untuk membezakan mereka . Negeri sistem digital pepejal telah kadang-kadang dirujuk sebagai EPABXs (pertukaran cawangan swasta automatik elektronik). Kini, PBX jangka adalah yang paling meluas diiktiraf. Singkatan itu kini digunakan untuk semua jenis kompleks , sistem pensuisan dalaman telefoni, walaupun mereka tidak adalah swasta , cawangan, atau bertukar-tukar apa-apa.
PBX dibezakan daripada lebih kecil " sistem utama " oleh hakikat bahawa garisan luar tidak seperti yang dinyatakan atau dipilih pada lanjutan individu. Dari sudut pengguna pandangan, panggilan pada sistem penting dibuat dengan memilih barisan keluar tertentu dan mendail nombor yang luar. PBX A , sebaliknya, mempunyai pelan dail . Pengguna mendail kod melarikan diri (biasanya satu angka tunggal ; sering yang sama sebagai digit pertama nombor telefon kecemasan tempatan ) yang menghubungkan mereka untuk talian luar ( DDCO atau Dail Terus Pejabat Pusat dalam Sistem Bell jargon ), diikuti dengan nombor yang luar . Sesetengah sistem analisis nombor moden membolehkan pengguna untuk mendail nombor dalaman dan luaran tanpa kod melarikan diri dengan menggunakan suatu dialplan yang menentukan cara panggilan ke nombor-nombor bermula dengan awalan tertentu perlu dihantar .
Komponen Sistem
PBX A sering termasuk:
Rangkaian pensuisan dalaman PBX ini.
Pengawal mikro atau mikrokomputer pemprosesan data sewenang-wenangnya, kawalan dan logik.
Kad logik, bertukar dan kad kawalan, kad kuasa dan peranti berkaitan yang memudahkan operasi PBX.
Stesen atau set telefon, kadang-kadang dipanggil baris.
Batang syarikat telekomunikasi luar yang menyampaikan isyarat kepada (dan membawa mereka
daripada) PBX.
Console atau papan suis membolehkan pengendali untuk mengawal panggilan masuk.
Bekalan tidak terganggu kuasa (UPS) yang terdiri daripada sensor, suis kuasa dan bateri.
Bersambung pendawaian.
Kabinet, almari, peti besi dan perumah lain.
Trend Semasa
Salah satu trend terkini dalam pembangunan PBX adalah VoIP PBX, juga dikenali sebagai IP - PBX atau IPBX , yang menggunakan Protokol Internet untuk menjalankan panggilan. Kebanyakan PBX moden menyokong VoIP. ISDN sistem PBX juga menggantikan beberapa PBX tradisional dalam tahun 1990-an , sebagai ISDN menawarkan ciri-ciri seperti panggilan persidangan, panggilan penghantaran, dan ID pemanggil diprogramkan. Walau bagaimanapun , projek-projek sumber terbuka baru-baru ini yang digabungkan dengan perkakasan moden murah dengan ketara mengurangkan kos pemilikan PBX.
Bagi sesetengah pengguna , pertukaran cawangan swasta telah pergi bulatan penuh sebagai tempoh . Pada asalnya setelah bermula sebagai manual papan suis atau atendan konsol organisasi yang dikendalikan oleh operator telefon atau hanya sekadar pengendali, mereka telah berkembang menjadi pusat VoIP yang dihoskan oleh pengendali atau pengeluar perkakasan juga . Ini moden sistem IP Centrex menawarkan dasarnya perkhidmatan yang sama, tetapi mereka telah berpindah begitu jauh dari konsep asal PBX yang terma itu tidak terpakai sama sekali.
Walaupun VoIP mendapat banyak akhbar, litar lama dihidupkan rangkaian masih hidup dan baik , dan telah membeli PBX adalah sangat kompetitif dengan perkhidmatan moden IP Centrexes dalam . Pada masa ini, terdapat lima senario berbeza digunakan:
PBX (Swasta dan Litar Suis )
Hosted PBX / Maya ( Hosted dan Circuit Switched ) atau Centrex tradisional
IP PBX (Swasta dan Packet Switched )
IP Centrex atau Hosted / IP Maya ( Hosted dan Packet Switched )
PBX penyelesaian mudah alih ( telefon mudah alih digantikan telefon tetap atau digunakan dalam kombinasi dengan telefon tetap ( Satu Nombor konsep)
Oleh kerana di dalam realiti orang mahu panggil dari sebelah IP untuk litar dihidupkan PSTN ( SS7/ISUP ), penyelesaian yang menjadi tuan rumah biasanya mempunyai untuk bergerak dalam kedua-dua alam dalam satu cara atau yang lain. Perbezaan jarang dilihat oleh pengguna akhir.
Penggunaan Rumah dan Perniagaan Kecil
Dari segi sejarah, mengorbankan sistem PBX sepenuhnya telah meletakkan mereka di luar bidang perniagaan kecil dan individu. Walau bagaimanapun, sejak tahun 1990-an banyak kecil , pengguna - gred dan pengguna - saiz PBX telah menjadi ada. Sistem ini tidak sama di saiz, ketegapan atau fleksibiliti untuk PBX komersil gred , tetapi masih menyediakan banyak ciri-ciri .
Yang pertama sistem PBX pengguna digunakan analog ( POTS) talian telefon, biasanya menyokong empat analog swasta dan satu talian analog awam. Mereka adalah saiz kotak cerut kecil. Di Eropah sistem ini untuk telefon analog telah diikuti oleh PBX pengguna gred untuk ISDN. Menggunakan PBX kecil untuk ISDN merupakan satu langkah tepat , kerana antara muka ISDN kadar asas menyediakan dua talian telefon logik (melalui dua saluran ISDN B) yang boleh digunakan secara selari. Kecil , sistem peringkat kemasukan juga sangat murah (contohnya AS $ 100 untuk LittlePhoneBox Server [ 6 ]). Dengan penerimaan pakai VoIP oleh pengguna, PBX pengguna VoIP telah muncul, dengan fungsi PBX menjadi ciri-ciri perisian tambahan mudah router pengguna gred dan suis. Selain itu, pembekal telekomunikasi sekarang menawarkan sistem PBX Hosted mana pembekal sebenarnya menjadi tuan rumah PBX dan telefon bimbit telefon disambungkan kepadanya melalui sambungan internet.
Projek-projek sumber terbuka telah menyediakan ciri gaya- PBX sejak 1990-an. Projek-projek ini memberi fleksibiliti dan ciri-ciri melampau , termasuk cara-cara untuk memeriksa dan menukar kerja dalaman PBX . Halangan kemasukan diturunkan untuk pengilang baru mewujudkan peluang perniagaan bagi pendatang baru.
Fungsi PBX
Dari segi fungsi, PBX melakukan empat tugas pemprosesan panggilan utama:
Mewujudkan sambungan ( litar ) antara set telefon dari pengguna dua (contoh pemetaan sebilangan didail ke telefon fizikal, memastikan telefon tidak sudah sibuk )
Mengekalkan sambungan itu selagi pengguna memerlukan mereka (iaitu menyalurkan isyarat suara antara pengguna )
Memutuskan sambungan mereka sebagai satu keperluan pengguna
Menyediakan maklumat untuk tujuan perakaunan (panggilan contohnya pemeteran )
Selain fungsi-fungsi asas, PBX menawarkan banyak ciri-ciri panggilan yang lain dan keupayaan, dengan pengeluar yang berbeza menyediakan ciri-ciri yang berbeza dalam usaha untuk membezakan produk mereka. Keupayaan biasa termasuk (pengeluar mungkin mempunyai nama yang berbeza untuk setiap keupayaan ):
atendan Auto
Dail Auto
Pengedar panggilan automatik
Perkhidmatan direktori automatik (di mana pemanggil boleh dihantar kepada pekerja yang diberikan dengan menaip atau mengucapkan huruf nama pekerja)
Kembali cincin automatik
Call Logging Panggilan Perakaunan atau Panggil Pembalakan
menyekat panggilan
Panggil penghantaran pada sibuk atau ketiadaan
Panggil taman
Memanggil pick-up
Panggil pemindahan
panggilan menunggu
Camp- pada
panggilan persidangan
salam adat
Dail Singkatan disesuaikan ( Speed Dialing )
Override sibuk
Batin Panggilan Terus
Sistem Akses Batin langsung ( Disa ) (keupayaan untuk mengakses ciri-ciri dalaman daripada talian telefon di luar)
Jangan ganggu (DND)
Ikut saya , juga dikenali sebagai mencari -me : Menentukan laluan panggilan masuk. Pertukaran ini dikonfigurasikan dengan senarai nombor bagi seseorang. Apabila panggilan diterima untuk orang itu , laluan pertukaran kepada setiap nombor dalam senarai itu pula sehingga sama ada panggilan dijawab atau senarai itu habis ( di mana titik panggilan boleh dihalakan kepada sistem mel suara ).
Balas suara interaktif
Muzik ditahan
perkhidmatan malam
Paging alamat awam suara
Kotak mesej Dikongsi (di mana jabatan yang boleh mempunyai peti mel suara dikongsi )
mel suara
Penyiaran mesej suara
Selamat Datang Mesej.
Standard Antara Muka
Antaramuka untuk menyambung sambungan kepada PBX ialah:POTS ( perkhidmatan telefon lama kosong ) - antara muka dua -wayar yang biasa digunakan dalam kebanyakan rumah . Ini murah dan berkesan, dan membolehkan hampir mana-mana telefon standard untuk digunakan sebagai lanjutan. Proprietari - Pengilang telah ditakrifkan protokol. Kita hanya boleh menyambung set pengilang untuk PBX mereka, tetapi manfaat adalah maklumat lebih jelas dipaparkan dan / atau butang fungsi yang khusus.DECT - satu standard untuk menghubungkan telefon tanpa kord.Protokol Internet - Sebagai contoh , H.323 dan SIP.Antaramuka untuk menyambung PBX antara satu sama lain termasuk:
Protokol proprietari - jika peralatan dari beberapa pengeluar adalah di lokasi, penggunaan protokol standard diperlukan.ISDN PRI - menjalankan lebih T1, 23 saluran pembawa + 1 saluran isyaratQSIG - untuk menyambung PBX antara satu sama lain , biasanya berjalan lebih T1 (T- pembawa ) atau E1 (E- pembawa) litar fizikal.DPNSS - untuk menyambung PBX untuk perjalanan jauh. Dipiawaikan oleh British Telecom , ini biasanya berjalan lebih E1 (E- pembawa) litar fizikal.Protokol Internet - H.323 , SIP dan IAX protokol adalah penyelesaian berasaskan IP yang boleh mengendalikan suara dan multimedia (contoh video ) panggilan .
Antaramuka untuk menyambung PBX untuk perjalanan jauh termasuk:
POTS standard ( perkhidmatan telefon lama kosong ) garis - antara muka dua -wayar yang biasa digunakan dalam kebanyakan rumah domestik. Ini adalah mencukupi hanya untuk sistem yang lebih kecil , dan boleh mengalami tidak dapat mengesan panggilan masuk ketika cuba untuk membuat panggilan keluar (biasanya dipanggil silau ).ISDN - standard yang paling biasa digital untuk peranti telefoni tetap. Ini boleh dibekalkan sama ada Asas ( 2 kapasiti litar ) atau Rendah ( 24 atau 30 kapasiti litar ) versi. Kebanyakan sederhana kepada syarikat-syarikat besar akan menggunakan litar ISDN Rendah dijalankan T1 atau E1 sambungan fizikal.RBS ( dirompak bit isyarat ) - menyampaikan 24 litar digital dalam empat wayar (T1 ) berikut.Protokol Internet - H.323 , SIP , MGCP , dan Inter - Asterisk eXchange protokol beroperasi melalui IP dan disokong oleh beberapa pembekal rangkaian.
Antara muka untuk mengumpul data daripada PBX :
Antara muka bersiri - sejarah digunakan untuk mencetak setiap rekod panggilan kepada pencetak siri. Sekarang permohonan menghubungkan melalui kabel siri untuk pelabuhan ini.
Port Network ( mod mendengar ) - di mana perisian luar menghubungkan kepada TCP atau UDP port . PBX kemudian bermula streaming maklumat ke dengan permohonan itu.
Port rangkaian (mod server ) - PBX menghubungkan ke aplikasi lain atau penampan.
Fail - PBX menjana fail yang mengandungi rekod panggilan daripada PBX.
Rekod panggilan daripada PBX dipanggil SMDR , CDR, atau CIL . Ia adalah mungkin untuk menggunakan modem suara sebagai kad FXO.
Sistem PBX Hosted
Maklumat lanjut: PBX maya
Satu dihoskan sistem PBX menyampaikan fungsi PBX sebagai perkhidmatan , yang boleh didapati atas Bersuis Awam Rangkaian Telefon (PSTN ) dan / atau internet. PBX Hosted biasanya disediakan oleh syarikat telefon , dengan menggunakan peralatan yang terletak di premis bursa syarikat telefon ini . Ini bermakna organisasi pelanggan tidak perlu membeli atau memasang peralatan PBX (biasanya perkhidmatan yang disediakan oleh perjanjian pajakan ) dan syarikat telefon boleh (dalam beberapa konfigurasi ) menggunakan peralatan pensuisan yang sama untuk perkhidmatan pelbagai PBX hosting akaun.
Daripada membeli peralatan PBX, kontrak pengguna bagi perkhidmatan PBX daripada pembekal perkhidmatan PBX menjadi tuan rumah , jenis tertentu permohonan pembekal perkhidmatan (ASP). Perkhidmatan PBX menjadi tuan rumah yang pertama adalah sangat ciri-kaya berbanding dengan kebanyakan sistem berasaskan premis - masa. Malah , beberapa fungsi PBX, yang telah menurut -me memanggil, muncul dalam perkhidmatan yang dianjurkan sebelum mereka menjadi tersedia pada perkakasan peralatan PBX. Sejak diperkenalkan itu, kemas kini dan tawaran-tawaran baru dari beberapa syarikat telah berpindah set ciri dalam kedua-dua hala . Hari ini, ia adalah mungkin untuk mendapatkan perkhidmatan PBX menjadi tuan rumah yang termasuk lebih ciri-ciri daripada yang sedia daripada sistem-sistem pertama kelas ini, atau untuk kontrak dengan syarikat-syarikat yang menyediakan fungsi yang kurang untuk keperluan mudah.
Selain ciri-ciri yang boleh didapati daripada sistem PBX berasaskan premis , yang dihoskan PBX :
Membolehkan satu nombor yang akan dibentangkan untuk seluruh syarikat , walaupun yang sedang geografi diedarkan. Sebuah syarikat juga boleh memilih untuk tidak mempunyai premis, dengan pekerja yang berkaitan dari rumah dengan menggunakan telefon domestik mereka tetapi menerima ciri yang sama seperti mana-mana pengguna PBX.
Membolehkan akses pelbagai mod , di mana pekerja mengakses rangkaian melalui pelbagai sistem telekomunikasi , termasuk POTS , ISDN , telefon selular, dan VOIP. Ini membolehkan seseorang lanjutan untuk berdering di pelbagai lokasi (sama ada serentak atau berturut-turut ).
Menyokong integrasi dengan rancangan tol adat ( yang membolehkan panggilan antara syarikat , walaupun dari premis persendirian, untuk didail pada kadar yang lebih murah) dan bil bersepadu dan perakaunan (di mana panggilan yang dibuat pada garis swasta tetapi bagi pihak syarikat itu dibilkan secara berpusat bagi syarikat itu ).
Menghapuskan keperluan bagi syarikat untuk menguruskan atau membayar di tempat penyelenggaraan perkakasan.
Membolehkan berskala supaya sistem yang lebih besar tidak diperlukan jika pekerja baru disewa, dan supaya sumber-sumber yang tidak sia-sia jika bilangan pekerja dikurangkan.
PBX Telefon
A PBX mudah alih adalah perkhidmatan PBX menjadi tuan rumah yang merangkumi talian tetap fungsi PBX untuk peranti mudah alih seperti telefon bimbit selular, telefon pintar dan telefon PDA melalui peruntukan mereka sebagai sambungan. Perkhidmatan PBX mudah alih boleh juga merangkumi telefon talian tetap. Sistem PBX bimbit adalah berbeza daripada sistem PBX menjadi tuan rumah yang hanya ke hadapan data atau panggilan ke telefon bimbit dengan membenarkan telefon mudah alih itu sendiri, melalui penggunaan butang, kunci dan peranti input lain, untuk mengawal fungsi telefon PBX dan menguruskan komunikasi tanpa perlu panggilan ke sistem pertama.
A PBX mudah alih mungkin mengeksploitasi fungsi yang ada dalam telefon pintar untuk menjalankan aplikasi adat untuk melaksanakan fungsi tertentu yang PBX.
Di samping itu, PBX mudah alih boleh mewujudkan pengenalan lanjutan untuk setiap telefon bimbit yang membolehkan untuk mendail telefon bimbit lain dalam PBX melalui jalan pintas lanjutan mereka, daripada beberapa PSTN.
IP-PBX
Satu PBX IP mengendalikan isyarat suara di bawah protokol Internet, membawa faedah bagi integrasi telefoni komputer (CTI). IP-PBX boleh wujud sebagai perkakasan fizikal, atau boleh menjalankan fungsinya hampir, melaksanakan aktiviti panggilan routing daripada PBX tradisional atau sistem kunci sebagai sistem perisian. Versi maya juga dikenali sebagai "-lembut PBX -".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan